Thursday 17 December 2015

iv. Masa hadapan industri francais di Malaysia.



Pelan Induk Pembangunan Francais Nasional mempunyai tiga fasa. Fasa pertama dilaksanakan pada tahun 2012 sehingga 2014 iaitu pengukuhan industri francais. Pada fasa kedua pula, pelan induk tersebut diadakan bertujuan untuk mewujudkan francais domestik yang dinamik dan teguh pada tahun 2015 sehingga 2016. (Kosmo,2015)


Kerajaan mempunyai sasaran yang tinggi untuk industri francais kerana ia menyumbang 9.4 peratus kepada keluaran kasar dalam negara menjelang tahun 2020 dan Malaysia muncul sebagai hab francais terkemuka di rantau ini, dengan asas yang kukuh dalam pasaran Timur Tengah. Untuk merancakkan pertumbuhan dalam industri, pelbagai program dan skim yang telah dimasukkan ke dalam program ini. Pada tahun sebelum ini, Pelan Induk Pembangunan Francais Nasional (NFDB) 2012-2016 telah dilancarkan untuk menyediakan matlamat yang jelas dan hala tuju strategik untuk melonjakkan industri untuk ” pertumbuhan lebih cepat dan mampan”.


Industri francais menjana RM23.6 bilion tahun lepas, kira-kira 2.7 peratus daripada KDNK, meningkat daripada 2.2 peratus pada tahun 2010. NFDB menyasarkan sumbangan 4.3 peratus KDNK menjelang 2016.



Sejauh mana sepanjang kita dalam memenuhi aspirasi francais di negara ini? Ia berada di landasan yang betul, menurut Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, yang telah berjanji untuk menggandakan usaha dari sekarang sehingga 2020 bagi memastikan sasaran itu dapat dicapai.

No comments:

Post a Comment