Thursday 17 December 2015

Kesimpulan



Perniagaan francais penyumbang utama bagi pertumbuhan yang pesat. Dengan rangka kerja yang betul, francais boleh menjadi pengembangan strategi yang berjaya tanpa memerlukan modal banyak. Walau bagaimanapun, untuk menjadi francais baru yang berjaya ia memerlukan pertimbangan terperinci, mengenai undang-undang yang banyak mengawal selia industri francais ini

Industri francais telah meningkat dalam kepentingan dan menyumbang lebih daripada 10 bilion jualan tahunan di Malaysia (Ismail, 2004). Amalan biasa kontrak francais akan mengikat pemberi francais dan pemegang francais bersama-sama sekurang-kurangnya 5 hingga 10 tahun. Semasa mengikat kontrak, francais dan pemegang francais perlu bekerjasama untuk mengembangkan sistem francais. Prestasi sistem francais bukan sahaja bergantung kepada keupayaan individu pemberi francais dan pemegang francais, tetapi juga hubungan kerja antara francaisor dan francaisi.

Rangka kerja undang-undang francais di Malaysia membawa perlindungan yang lebih besar untuk perniagaan Malaysia. Melalui pelaksanaan yang betul, Akta ini akan menggalakkan inovasi dan pertumbuhan ekonomi yang pesat. Oleh itu, francaisor perlu sedar undang-undang sedia ada untuk mewujudkan sistem yang mengurangkan risiko yang terlibat dalam pasaran yang kompetitif ini.

Ia adalah gambaran keseluruhan tentang keperluan perundangan dalam menubuhkan francais berdasarkan analisis Akta Francais 1988 dan bagaimana ia di olah kepada perniaga yang mahu membuka francais di Malaysia.


Kerajaan Malaysia berminat untuk mempromosi dan mengembangkan industri francais kerana ia dapat meningkatkan ekonomi dan menggalakkan pembangunan keusahawanan di kalangan rakyat Malaysia. Ini terbukti dengan langkah-langkah aktif yang diambil oleh Kerajaan, seperti melaksanakan MyFEX, menganjurkan  Franchise International Malaysia Exhibition and Conference, melancarkan francais blue print dan memberi sokongan kepada francaisi yang sedang meningkat dalam bentuk skim pembangunan mikro francais. Melalui pendaftaran wajib perniagaan francais dan penyerahan laporan tahunan, membolehkan Kerajaan untuk mengumpul maklumat yang amat diperlukan bagi industri francais di Malaysia dan pada masa yang sama memantau dan melindungi francaisi.






No comments:

Post a Comment